SM SÄSONG 2 DISKUSSION

Swedish language forum

Moderators: Global Moderators, Moderators - Int'l

Forum rules
Please read the Community Guidelines before posting.

This forum is for a specific language group. Please respect and use the language for which the forum was intended.

SM SÄSONG 2 DISKUSSION

Postby juventino on Sat Sep 08, 2007 8:19 am

Så börjar säsong bli avslutad.

Det har varit lite upp och ner. Mkt WO matcher och dåligt engagemang från bl.a. min sida. Det har varit mkt att göra utanför CC så allt har inte gått smärtfritt. Så jag tar på mig mkt av strulet.

Säsong 1 är som sagt snart avklarad. Det ska bestämmas vilka som går upp och åker ner. De som blir 2a eller näst sist ska eventuellt spela kvalmatcher. Det kommer ske när alla matcher är klara.

Men det viktiga. Vill folk spela en säsong 2?
För att det ska bli en säsong 2 så krävs det ett antal förbättringar.

Jag har några förslag hur man kan göra serien mer rolig, mer explosiv och mer intressant.

Serieansvarig.
En i varje serie tar på sig att skriva upp resultat och uppdatera en tabell. Det borde inte bli så mkt jobb om alla sköter sin egen division. Den ansvarige kan även pusha på de som inte startar elelr går med i sina matcher. Sända ut PM och hålla liv i serien.

WO-matcher
Det bör inte bli automatiska wo matcher efter en dag. Matcher bör startas inom tidsramen men ibland kanske man måste resa bort eller dylikt. Det ska då gå att skjuta på matcherna. Eftersom jag inte haft möjligthet att kolla upp alla omgågnar och se om de startats i tid så har det blivit en del wo matcher. Det kan nog förbättras om det blir mer fritt och en ansvarig i gruppen håller ett vakande öga öppet.

Off-site sida
Det skulle vara kul enligt mig med en off site svensk conquerclub sida. Inte bara SM utan gärna lite egen statistik. Det har varit lite si och så med folk som hittat det här forumet och det skulle kanske underlättas med en en egen enkel sida.

övriga regler och övriga saker
Jag tycker det funkade bra med speedpoints. Det gjorde skillnad på vem som blev 2a och 3a i allsvenskan och då var det inbördes möten som avgjorde.

Jag skulle tycka det kan vara kul att sänka oavgjord gränsen neråt så det blir lite matcher som blir oavgjorda.

var det bra med 1v1?
Finns det intresse att ha fler olika typerav matcher? Risken finns att det blir dels krångligare och dels mer orättvist. Men det skulle kanske vara kul att mötas i större matcher för att få lite mer samhörighet i gruppen.

ÖVRIGT

Vad tycker ni. skriv så pennan glöder!
Major juventino

Medals: 21
Standard Achievement (3) Doubles Achievement (2) Triples Achievement (1) Quadruples Achievement (1) Terminator Achievement (1)
Freestyle Achievement (3) Fog of War Achievement (2) Speed Achievement (2) Teammate Achievement (1) Cross-Map Achievement (2)
Ratings Achievement (1) Tournament Achievement (2)

Postby benneb on Sat Sep 08, 2007 11:45 am

jag är helt klart för en andra säsong. tycker det var en kul grej, om än lite rörigt.
får fundera lite på om jag kan ta på mig ansvaret för min division. jag jobbar så jäkla mycket bara.
och en fråga: hur fasen blir det oavgjort?
Captain benneb

Medals: 3
Standard Achievement (2) Doubles Achievement (1)

Postby juventino on Sat Sep 08, 2007 4:53 pm

oavgjort blev det nu om ingen hade vunnit vid omgång 20. Men som alla märkte gick ingen match så långt. Så man skulle kasnke kunna sänka gränsen till 15 eller till och med ännu lägre?

Tanken med att en tar ansvar för en divison är att detska bli mindre krångligt och lättare att få igång en aktiv serie och division
Major juventino

Standard Achievement (3) Doubles Achievement (2) Triples Achievement (1) Quadruples Achievement (1) Terminator Achievement (1)
Freestyle Achievement (3) Fog of War Achievement (2) Speed Achievement (2) Teammate Achievement (1) Cross-Map Achievement (2)

Postby franqieboy on Sat Sep 08, 2007 5:16 pm

Först av allt vill jag tacka Juventino för initiativet till det här, samt alla motspelare i min division. Det har varit trevligt rakt igenom!

Men här är min reflektion:

1. Balanserade förutsättningar
Om jag ska vara intresserad av att spela vidare så skall alla köra med samma karta och förutsättningar. Visst det är charmigt att alla väljer sin egen hemmaplan, men det ger på tok för konstig balans i min mening.

2 WO:s

Sen det här med WO... om man ska få automatisk WO efter ett dygn så hade jag nog haft ytterligare 2 vinster. Men ärligt talat. Visst det är SM men det är fortfarande ett SPEL. Tycker att det ska vara motspelarens ansvar att höra av sig och påminna om matchen om den inte kommit igång inom ett dygn. SEN ska hemmaspelaren ytterligare ett dygn på sig att få igång matchen.

3. Frekvens
Om det ska bli en stående liga som inte dör ut så tror jag på att bara ha en match i veckan där starten går varje söndag. Detta då man ofta har annat att göra också (om man råkar ha ett liv vill säga ;) ) Genom att ha söndagsstarter så kan man åka iväg över helgen och forfarande ha en rimlig chans att starta/deltaga i sina matcher utan att irritera motståndare eller riskera deadbeating.

4. Diskvalificering
Det behövs tydligare regler för vad som gäller vid disko... Framförallt hur blir man diskad och vad händer med dom matcher som spelats? Det blev lagom skumt i statistiken när Ekis blev diskad ur vår division.

Det var mina två cent! (elle fyra ören om ni så vill 8) )
Sergeant 1st Class franqieboy

Postby Lufsen75 on Sun Sep 09, 2007 4:33 am

Mina reflektioner:

1. andra säsong är för mig en självklarhet

2. frekvens. en match i veckan är lagom.

3. divisionsansvarig: Ja, jag kan även vara det för min division.

4. WO: först efter omgångens slut om matchen inte startats.

5. Inga oavgjorda matcher eller speedpoints då det krånglar till det hela. Rena matcher med segrare förespråkar jag.

6. Matchstart: en fast dag, mig spelar det ingen roll vilken.

7. Härligt initiativ juventino. jag vill att detta ska leva vidare.

Har säkert fler tankar men de är inte längst framme vid pannbenet just nu.
Sergeant 1st Class Lufsen75

Medals: 80
Standard Achievement (3) Doubles Achievement (3) Triples Achievement (2) Quadruples Achievement (3) Terminator Achievement (2)
Assassin Achievement (1) Manual Troops Achievement (3) Freestyle Achievement (2) Nuclear Spoils Achievement (2) Fog of War Achievement (4)
Teammate Achievement (2) Random Map Achievement (2) Cross-Map Achievement (3) Ratings Achievement (4) Tournament Achievement (6)
General Achievement (2) Clan Achievement (6) Tournament Contribution (30)

Postby Lufsen75 on Sun Sep 09, 2007 4:35 am

Tror dessutom att det behövs en andra säsong för att detta ska sätta sig.

Standard Achievement (3) Doubles Achievement (3) Triples Achievement (2) Quadruples Achievement (3) Terminator Achievement (2)
Assassin Achievement (1) Manual Troops Achievement (3) Freestyle Achievement (2) Nuclear Spoils Achievement (2) Fog of War Achievement (4)
Teammate Achievement (2) Random Map Achievement (2) Cross-Map Achievement (3) Ratings Achievement (4) Tournament Achievement (6)

SM

Postby znoork on Sun Sep 09, 2007 7:39 am

Jag tycker också att Juventinos strålande initiativ ska fortsätta. Kortfattat tycker jag så här:

- En fast matchstartdag.

- 1v1 är lite för slumpartat. Jag ser hellre 3 spelare i varje match (9 spelare i varje div.) och åtta matcher per säsong, dvs åtta veckor. Alla möter varandra två gånger. (Jag har ett spelschema på detta ifall någon är intresserad). 3p. för vinst och 1p. för att bli tvåa i spelet. Tra dagar att ansluta sig.

- Divisionsansvariga, dessa tar emot resultat och uppdaterar tabellen samt avgör WO. Det blir mindre jobb med färre matcher. Om någon inte ansluter spelas en 1v1 match istället med 3p. till vinnaren och 1p. till den andra.

- Första fyra omgångarna kan spelas flatrate och de fyra sista escalating. Kartorna spelar mindre roll.

Är någon med mig på detta förslag?
// Znoork
Sergeant 1st Class znoork

Medals: 8
Standard Achievement (3) Doubles Achievement (1) Fog of War Achievement (1) Speed Achievement (2) Cross-Map Achievement (1)

Postby Lufsen75 on Sun Sep 09, 2007 7:43 am

Som svar på denna så kan jag se det som att vi ska fortfarande spela 1vs1 då oturen jämnar ut sig i längden.
Sedan kanske vi bara ska ha en match per person och genom det ha en karta som alla spelar på.

Postby sagoharen on Sun Sep 09, 2007 4:05 pm

Jag förstår tanken med tre spelare znoork, tre spelare är roligare, men ska man "tävla" så här i ett slags mästerskap så är nog ändå 1vs1 grejjen...
Corporal sagoharen

Medals: 2
Standard Achievement (1) Terminator Achievement (1)

Postby tylmad on Sun Sep 09, 2007 8:22 pm

Jag tycker också 1v1. endast classic no cards seq (eftersom det är den enda jag kan bra ;-)
Corporal 1st Class tylmad

Postby juventino on Mon Sep 10, 2007 5:02 am

TILLÄGG TILL IDE

SLutspel. De första 2 i varje division spelar ett slutspel om vem som blir slutspelssegrare?
Major juventino

Postby snufkin on Mon Sep 10, 2007 7:21 am

tylmad wrote:endast classic no cards seq (eftersom det är den enda jag kan bra ;-)

finns inte en chans att jag deltar i en classic tournament..
The comet cometh!
Sergeant 1st Class snufkin

Medals: 5
Standard Achievement (2) Freestyle Achievement (1) Fog of War Achievement (1) Ratings Achievement (1)

Postby franqieboy on Mon Sep 10, 2007 9:09 am

World 2.1 är tillräckligt stor och balanserad för att 1vs1 ska funka. Classic är på tok för begränsad... Men det finns säkert fler förslag på standardkarta i väntan på att skandinavienkartan blir klar :D
Sergeant 1st Class franqieboy

Postby juventino on Mon Sep 10, 2007 9:20 am

Bra det blir en diskussion om detta. Jag tycker det funkade bra med en hemmabana och att man mötte folk på en kasnke ovan bortaplan. Så är det ju inom riktig sport.... jag antar de som känner de vill ta bort turen ur matchen tar en lite större karta och de som litar på tänringn tar doodle earth...

Men helt klart; om folk inte vill ha hemmabanor och bortabanor så kan vi byta format.
Major juventino

Postby Gor on Mon Sep 10, 2007 1:14 pm

Jag är gärna med nästa säsong och det låter som en bra ide att ha en ansvarig i varje serie!

Jag tyckte det var skoj med hemma- och bortaplan men skulle fortfarande spela om alla hade samma bana. Men jag tycker inte World 2.1 ska väljas isf, den är för stor för att 1v1 ska vara skoj + den är väldigt mycket tur, om man får börja och haft lite tur med lottningen så kan man ha 2-3 kontinenter efter första turnen och ha har då vunnit i praktiken.

Är inte så mycket för att ha oavgjorda matcher men det ska vara kvar håller jag med att gränsen kanske ska sänkas.
Sergeant Gor

Medals: 5
Standard Achievement (2) Doubles Achievement (1) Terminator Achievement (1) Cross-Map Achievement (1)

Next

Return to Erövrarklubben